Til innhold

”Vi har en tydlig strategi: att jobba nära kunderna och våra strategiska samarbetspartners.”

Möt vår CTO − Davor Peraic

Davor, som Telenor Inplis CTO har du en gedigen teknikbakgrund inom företaget, eller hur?

Ja, jag kom in 2011 som konsultchef på den tiden som vi var Network Services. Vi växte snabbt inom konsultmarknaden och erbjöd våra kunder specialister inom nätverk och säkerhet. Under 2017 blev jag en del av den nordiska Telenor Inpli-organisationen där jag var ansvarig för den nordiska tjänsteportföljen. I samband med omorganisationen av Inpli 2018 − när vi också påbörjade vår förändringsresa att vara den självklara utmanaren vad gäller nätverk och säkerhet på den svenska marknaden − blev vårt fokus på teknikorganisationen ännu större, och sedan dess har jag haft en roll som CTO. Vi är på god väg att nå det målet nu.

Varför är vi en utmanare? Vad är det som gör oss unika och hur gynnar det kunderna?

 Vi är ett litet, flexibelt och snabbfotat bolag med en tydligt nischad verksamhet inom nätverk och säkerhet som gör att vi verkligen kan ha kunderna i fokus. Vi jobbar extremt kundnära och det absolut viktigaste för oss är att kunderna blir nöjda. Det en kultur som genomsyrar hela företaget, vi gör allt för våra kunder. Genom att vi har Telenorkoncernen i ryggen och är ett komplement till deras affär kan vi också ta på oss utmanarrollen. En av våra viktigaste strategiska förflyttningar är att jobba ännu närmare Telenor.

Vi har också en tydlig strategi att vara starka tillsammans med våra strategiska samarbetspartners Aruba, Fortinet och Cisco, och har en tung teknisk kompetens genom dem och i vår egen organisation. Flera av våra specialistkonsulter har den högsta möjliga certifieringsnivån, och vi fokuserar väldigt mycket på kompetensutveckling och kontinuerligt lärande.

Hur skulle du beskriva Telenor Inplis kultur?

Öppen, positiv och innovativ med en vilja att göra skillnad för våra kunder. Vi utgår från kundernas behov och har aldrig långt från beslut till genomförande! Vi har också en kultur av att ”aldrig sluta lära oss saker”. Det sitter i väggarna på samma sätt som att vi tar hjälp av varandra. Vi inte rädda för förändringar, snarare drivs vi av dem och har en passion för nya kundlösningar och vi strävar hela tiden efter en bättre kundupplevelse.

Satsar Inpli mer inom vissa områden?

Vi ska växa inom alla våra segment: produktsegmentet, rådgivning och konsulter och tjänster, men just nu satsar vi lite extra på specifika kundlösningar inom exempelvis SD-WAN. I dessa tider är det också viktigare än någonsin för våra kunder att kunna erbjuda sina anställda säkra IT-miljöer som klarar ett högt tryck på fjärranslutningar och brandväggar när man sitter hemma och jobbar. Där har vi lösningar att erbjuda genom vår Managerade brandvägg, behörighetskontroll och säkerhetsövervakning. Och vi pratar förstås mycket med våra kunder om vikten av att göra regelbundna Sårbarhetsanalyser och Penetrationstester, eftersom vi sett att cyberkriminaliteten ökat i samband med Coronavirusets spridning.

Vilket skulle vara ditt råd till någon som insett att det är dags att se över företagets cybersäkerhet?

Att se till helheten! Grunden är en säker infrastruktur med bra intrångsskydd och brandväggar, och inte minst säkra och flexibla nätverkslösningar. Ju mer digitalt vårt arbete blir desto viktigare är det att skydda informationen på ett säkert sätt. Men det ska också vara enkelt att göra rätt och det är där vi kommer in i bilden. Kunderna behöver inte vara säkerhetsexperter, det är vi. Vårt jobb är att ge kunderna rätt kunskaper och förutsättningar för en säker IT-miljö.

Många är osäkra på hur säker ens IT-miljö är och då kan vi göra en Sårbarhetsanalys. En dator är egentligen det enda man behöver för att hacka ett företag och komma åt interna system och känslig information.

Vad innebär det mer konkret att vara CTO hos oss? Vad gör du på dagarna?

Med ansvar över alltifrån våra arkitekter och portfolio managers till leverans- och driftorganisationen, handlar mitt arbete om att både jobba nära kunderna och förstå deras behov, till att jobba tätt med våra arkitekter och tekniker för att implementera lösningarna, och se till att de går att drifta.

Jag är involverad i många affärer och jobbar mycket med affärsutveckling, både hos kunderna och på Inpli. För mig är det också viktigt att vara påläst och tillgänglig som ledare, och jag både uppskattar och vill att man ska bolla sina idéer och lösningar med mig. På Inpli jobbar vi enligt måttet ”bättre tillsammans” och jag tror verkligen på det.

Vad tycker du är viktigast i rollen som CTO?

Att ha en bra förståelse för både teknik och människor och att älska det man gör.

Avslutningsvis, vad är din passion i jobbet?

Innovation: att ständigt lära mig nytt och bli bättre, och att ge kunderna den absolut bästa upplevelsen av oss!

Vill du veta mer om Davor nås han på e-post och mobil +46 (0) 734120391

Servicedesk

+46 (0)8-410 231 17

Kontakta oss

+46 (0)8 410 23 100