Til innhold

”Stämningen hos oss är prestigelös och familjär, samtidigt som vi har ett stort fokus på att hålla våra löften till kunderna!”

 

Hej Tomas! Du jobbar som Portfolio Manager − vad innebär det?

Jag har det kommersiella ansvaret för främst våra SD-WAN-tjänster, vilket kort sagt innebär att de ska vara attraktiva för marknaden och att vi kan erbjuda dem på ett lönsamt sätt. Vi lanserade de första tjänsterna inom SD-WAN-området förra sommaren och de har fått ett fantastiskt mottagande hos kunderna! Väldigt förenklat kan man säga att SD-WAN är det nya sättet att skapa säkra nätverk på − mer aktuellt än någonsin nu när många företag använder molntjänster och behöver skydda sin verksamhet mot olika typer av säkerhetshot.

Du har en gedigen bakgrund inom Telenor, eller hur? 

Ja, jag har faktiskt jobbat inom olika delar av Telenor i över tjugo år, vilket är fantastiskt kul och utvecklande! Det var svårt att föreställa sig hur snabbt utvecklingen inom telekom och datakom skulle gå, när jag började.

Jag började jobba med Inplis tjänster för ungefär ett och ett halvt år sedan. Innan dess jobbade jag som Commercial Manager med ansvar för Telenor Business hela erbjudande inom nätverk och säkerhet. Jag har faktiskt kvar den rollen också, så jag delar min tid mellan Telenor Inpli och Telenor Business. Det passar mig väldigt bra eftersom de olika verksamheterna kompletterar varandra så bra också!

Beskriv en typisk dag på jobbet – vad gör du?

Mina dagar är framför allt väldigt varierande! Exempelvis kan en dag innebära att jag jobbar tillsammans med kundteam i olika kommande affärer, med marknadsavdelningen för att ta fram marknadsföringsmaterial eller planera events, och med våra partners för att utveckla tjänsterna. För att jag ska kunna göra mitt jobb, och för att vi ska lyckas krävs ett nära samarbete med väldigt många olika funktioner och personer: säljare, arkitekter, tekniker, leverans, support, finans etc. För mig är det en av höjdpunkterna – att jag får jobba med så många olika duktiga personer. Och det innebär också att mina dagar är fyllda med allt mellan högt och lågt!

Vad ser du mest fram emot i höst?

Det finns väldigt mycket att utveckla inom SD-WAN-området, så det är stort fokus på det just nu! Under det gångna året har vi fått väldigt mycket bra feedback från våra kunder om vilka ytterligare behov de har. Det försöker vi nu fånga upp i våra nya tjänster!

Även inom andra delar av säkerhetsområdet hoppas jag kunna lägga lite tid, för där finns väldigt mycket spännande i och med de stora förändringar som digitaliseringen och användandet av nya molntjänster medför.

Det känns som att våra tjänster är väldigt eftertraktade, förutom SD-WAN-tjänsterna också våra LAN- och WiFi-tjänster, och för att bli ännu bättre måste vi vara lyhörda för kundernas önskningar och ständigt jobba med att effektivisera våra arbetssätt.

Har ditt jobb förändrats mycket under den pågående pandemin?

Jag tror att vi har haft lättare än många andra företag och verksamheter att gå över till att jobba på distans, som vi gör på Telenor just nu. Redan innan pandemin hade vi många videomöten och använde olika collaboration-verktyg eftersom vi sitter utspridda geografiskt. Och vi har väldigt bra arbetsverktyg för att jobba var vi än befinner oss.

Så klart saknar jag de informella mötena eller de spontana diskussionerna som uppstår vid kaffeautomaten eller ute i kontorslandskapet. Det blir inte samma sak med ett Teams-möte. Haha. Men visst finns det många fördelar med att jobba hemifrån också. Jag sparar ungefär 1,5 timme i pendlingstid varje dag. Det gör att jag hinner vara mer med familjen eller ta en löprunda som annars kanske inte blivit av.

Vilka tycker du är våra styrkor som leverantör?

Spontant tycker jag att den långa erfarenheten av att leverera nätverkstjänster som LAN, WiFi, brandväggar etc. är en stor tillgång. Det påminns jag om varje dag när vi stöter på utmaningar eller komplexa frågor. Det finns alltid någon som har en lösning! Samarbetet med våra strategiska partners är också en riktig tillgång. Tack vare att vi jobbat så länge ihop har vi byggt upp bra strukturer och kompetens. För att inte tala om vilket viktigt komplement Inpli är i många affärer som vi gör tillsammans med Telenor Business. Tillsammans kan vi leverera riktiga helhetslösningar med operatörens styrka inom både fasta och mobila konnektivitetstjänster, kombinerat med integratörens styrka inom lokala nättjänster och säkerhet.

Hur skulle du beskriva vår kultur?

När jag började jobba inom Inpli förra året så kände jag mig välkommen direkt! Och jag tror inte bara att man som kollega känner sig välkommen, jag tror även att kunderna gör det. Stämningen är prestigelös och familjär, samtidigt som det är ett stort fokus på att hålla våra löften till kunderna och varandra!

Vad är det bästa med ditt jobb? Vad driver dig?

Variationen i jobbet och samarbetet med alla mina duktiga och trevliga kollegor är nog det jag värdesätter högst! Det känns som att det vi gör på Inpli är betydelsefullt för många. Tjänsterna vi levererar till våra kunder kan ofta vara helt avgörande för deras verksamhet, och det tycker jag är väldigt inspirerande!

Tack för att du tog dig tid, Tomas!

Servicedesk

+46 (0)8-410 231 17

Kontakta oss

+46 (0)8 410 23 100