Til innhold
Holmenkollen og

Trådlöst nätverk i världsklass

Holmenkollen, Norges nationalarena för skidsport, är en av världens mest tekniskt avancerade vintersportanläggningar, mycket tack vare Telenor Inpli som har byggt ett trådlöst nät i världsklass på arenan.

Telenor Inpli är Oslo kommuns IT-leverantör. En viktig del av uppdraget är att se till att människor världen över kan följa de tävlingar som arrangeras i Holmenkollen.

– Dagens mediebevakning sker i praktiken realtid. Media är extremt krävande kunder eftersom de har hela världen som publik, säger Aziz Elkhou.

Aziz Elkhou är IT-chef hos Kultur- og idrettsbygg (KID) i Oslo kommun, som ansvarar för drift och underhåll av Holmenkollen. Han har arbetat med IT hos kommunen sedan 1991 och har stor erfarenhet av digitalisering.

«Samarbedet fungerar utmärkt och vi är mycket nöjda.»

 

Aziz Elkhou, IT-chef i Kultur- og idrettsbygg (KID) i Oslo kommun

 

Dagens digitala mediebevakning kräver felfri teknik

Dagens mediebevakning ställer allt tuffare krav på IT- och kommunikationslösningarna vid större idrottsevenemang. Kravet på kapacitet är enormt. Med tanke på all media och publik som följer tävlingarna på TV, internet och mobiltelefoner över hela världen måste allt gå som på räls.

– Idag är det ett absolut krav från medierna att det finns IT-lösningar på plats som har kapacitet för direktsänd TV, strömmande media, nyhetsartiklar som löpande ska publiceras på tidningarnas webbplatser samt tunga bildfiler som ska laddas upp direkt från kamerorna via Wi-Fi till FTP-servrar. Med tanke på alla medieföretag, både norska och internationella, som ska täcka tävlingarna ”live” för sin publik finns det inget utrymme för felmarginaler, säger Elkhou.

Kontroll av nätverket och säkerheten

Skidskytte-VM 2016 var ett av de tillfällen då nätverket verkligen skulle ställas på prov. Inför evenemanget genomförde därför Telenor Inpli tillsammans med Kultur- og idrettsbygg en noggrann hälsokontroll av IT-infrastrukturen.

– Tillsammans gick vi igenom och felsökte alla trådlösa nätverk, kabelnät och brandväggar och stresstestade alla routrar. Efter hälsokontrollen gjorde vi tre ”disaster checks”. På så sätt skaffade vi oss en realistisk bild över vad som skulle kunna gå fel och försäkrade oss om att vi skulle kunna hantera den höga belastning anläggningen skulle bli utsatt för, berättar han.

Telenor Inpli har levererat alla switchar, routrar och trådlösa åtkomstpunkter på anläggningen samt lösningar för IT-säkerhet och plattformen för det trådlösa nätverket. Tekniken fungerade perfekt under VM 2016 – och det gör den även idag.

– Under de tävlingar som hållits i Holmenkollen hittills i år har nätet fungerat felfritt. Hastigheten har varit hög även i de områden där många besökare varit uppkopplade samtidigt, säger Andreas Koksrud, teknisk konsult hos Telenor Inpli.

«Under de tävlingar som hållits i Holmenkollen hittills i år har nätet fungerat felfritt.»

 

Andreas Koksrud, teknisk konsult hos Telenor Inpli

 

 

Löpande service

Telenor Inpli genomför regelbundet uppgraderingar, justeringar och mätningar för att försäkra sig om att alla krav på kapacitet, hastighet och säkerhet är uppfyllda, men även för att tillgodose behoven av nya tjänster.

– I presscentret till exempel, har kapacitetsbehovet ökat explosionsartat. Vi har vid flertal tillfällen varit på plats för att genomföra mätningar och justera utrustningens placering och konfiguration för optimala prestanda, berättar Koksrud.

Förutom installationen av nya trådlösa nätverk har tekniken vid hopptornet anpassats så att domarna ska kunna bedöma hoppen med hjälp av bilder från flera kameror. Dessutom pågår försök med biljettscanning via WiFi – en lösning som kommer att införas permanent efter säsongen 2018.

Aziz Elkhou hos Kultur- og idrettsbygg (KID) är mycket nöjd med Telenor Inplis service:

– Samarbetet fungerar utmärkt och vi är mycket nöjda, avslutar Elkhou.

Servicedesk

+46 (0)8-410 231 17

Kontakta oss 

+46 (0)8 410 23 100