Til innhold
digitalisering

Taxi Stockholm växlar upp digitaliseringen

Stockholm, tisdag den 14 november 2017. Termometern visar ett par minusgrader när 300 000 pendlare nås av budskapet: Inga pendeltåg stannar i Stockholm City eller Odenplan. Även tunneln på Norra länken har stängts av på grund av elfel. Samtidigt börjar bokningarna strömma in till Taxi Stockholm.

 I dag tar vi för givet att taxin dyker upp inom några minuter; oavsett om vi har bokat via telefon, webb eller app. Att det oftast fungerar precis så är tack vare dedikerad personal och ett komplext nätverk av system som hanteringar, bokningar, bilar, personal och support.

– Vi verkar i en komplex bransch med tvära kast mellan toppar och dalar. På ett ögonblick kan det slå över från små volymer till 250 personer i kö. Därför måste vi vara snabba och flexibla för att kunna anpassa bemanningen och antalet bilar. Utan digitalisering är det inte möjligt, säger Charlotte Dettner, chef för växel och trafikledning på Taxi Stockholm.

Digitalisering

«Att vara på plats där det händer ger en helt annan förståelse för verksamheten. Jag vill berömma konsulterna från Telenor Inpli; så fort det har hänt något så har de ställt upp – dygnet runt. Det är värdefullt för oss då trycket ofta är störst på nätter och helger.»

 

Charlotte Dettner, chef för växel och trafikledning på Taxi Stockholm

Digital transformation tillsammans med Telenor Inpli

Första steget i den digitala transformationen var att byta ut en gammal plattform som var anpassad för en värld utan smarta mobiler i var mans hand. Taxi Stockholm tog in en projektledare från Telenor Inpli för att göra en kravspecifikation för en ny plattform för personal, bokningar, trafikledning, support och rapportering.

– Vi bildade ett nytt team och satte tidigt en tydlig kravbild som matchade våra volymer och behov. Telenor Inpli har varit med oss hela vägen och har hjälpt oss med prioriteringar, lösningar och implementering, berättar Charlotte.

 

Snabba svarstider skapar nyfikenhet

Vad har då samarbetet resulterat i? Effektivare verktyg för att planera personal och resurser, automatiserad rapportering och snabbare svarstider är tre konkreta förbättringar.

– Företag som har bokat taxi hos oss hör av sig och frågar vilket telefonisystem vi använder, för att svarstiderna är så korta. Det är ett fint betyg, säger Charlotte med ett leende och fortsätter:

– Både jag och medarbetarna är väldigt nöjda med samarbetet. Genom att förenkla ärendehanteringen på vårt kundcenter kan vi lägga mer tid på de stora och mer komplexa beställningarna.

Skalbarhet har också varit ett viktigt mål eftersom Taxi Stockholm ingår i koncernen Svea Taxi. Nu har Värmdö Taxi och Sirius Omsorg gått in i den nya lösningen och fler är på väg in.

Fem framgångstips från Charlotte Dettner:

  1. Börja med en tydlig kravspecifikation
  2. Begränsa scopet och börja med de viktigaste funktionerna
  3. Jobba med rätt personer med rätt kompetenser
  4. Ha konsulter på plats
  5. Var öppen för nya idéer och våga testa nytt

På plats där det händer

Att ha konsulter från Telenor Inpli på plats hos Taxi Stockholm visade sig vara så framgångsrikt att upplägget fick vara kvar, även efter att projektet var slutfört.

– Att vara på plats där det händer ger en helt annan förståelse för verksamheten. Jag vill berömma konsulterna från Telenor Inpli; så fort det har hänt något så har de ställt upp – dygnet runt. Det är värdefullt för oss då trycket ofta är störst på nätter och helger, berättar Charlotte.

 

Den digitala resan har bara börjat

Efter projektet har samarbetet fortsatt. Och det saknas knappast idéer, berättar Fredrik Sörberg, Business Driver på Telenor Inpli.

– Det har varit spännande och roligt att jobba tillsammans med Taxi Stockholm. De är innovativa och vill alltid testa nya saker. Vi lyssnar på behoven och kommer med lösningsförslag. Det är extra kul att jobba med ett företag som verkligen vill utnyttja digitaliseringens möjligheter fullt ut, säger Fredrik.

 

Mobilen visar vägen

Näst på tur står ett automatiskt talsvar som föreslår upphämtningsplats utifrån kundens positionering. För att bli mer flexibla i akuta situationer kikar man på en lösning där telefonisterna kan koppla upp sig på distans med sina mobiler.

Exakt hur digitaliseringen förändrar taxinäringen är för tidigt att säga (och då har vi inte ens kommit in på självkörande bilar). Men en sak är säker: Med Taxi Stockholm och Telenor Inpli i förarsätet kommer det att bli en spännande resa.

Servicedesk

+46 (0)8-410 231 17

Kontakta oss 

+46 (0)8 410 23 100