Til innhold
nätverk

Så här löser Varbergs kommun driften av ett stort nätverk – med en slimmad organisation

Varbergs kommun är en mellanstor kommun. Men visionen är stor – att vara Västkustens kreativa mittpunkt 2025. En viktig kugge för att nå den visionen är att vara i digitaliseringens framkant – med en kostnadseffektiv organisation. Häng med, så berättar vi hur allt hänger ihop.

På Stefan Hages visitkort står det Systemtekniker på Serviceförvaltningen i Varbergs kommun, men på kontoret säger man oftast bara «han som har hand om nätet». De ca 13 000 användarna ansluter via det väl utbyggda trådlösa nätverket, på skolor, bibliotek och andra kommunala verksamheter. Medan Stefan ensam sköter driften är hans två kollegor ute på någon av de 190 lokalerna.

– I många andra kommuner i samma storlek sköter 3-4 personer driften men här har man lyckats effektivisera och automatisera med ett väldigt gott resultat, berättar Torbjörn Nilsson på Telenor Inpli. Han har jobbat tillsammans med Varbergs kommun sedan första mötet (om ett litet gästnätverk i en konferenslokal) 2007.

nätverk

«Det var som att eleverna fick varsin Porsche men vi hade bara små grusvägar att köra på. Vi behövde snabbt fler accesspunkter, mer bandbredd och bättre brandväggar. Tack vare samarbetet med Telenor Inpli kunde vi snabbt bygga ut nätverket.»

 

Stefan Hage, Systemtekniker på Serviceförvaltningen i Varbergs kommunmen 

 

– Som att köra Porsche på en grusväg

Redan när samarbetet inleddes hade Varbergs kommunpolitiker stora visioner om att alla elever skulle ha datorer och trådlös uppkoppling i klassrummen. Fler datorer och nyfikna elever ställde plötsligt helt nya krav på nätverket.

– Det var som att eleverna fick varsin Porsche men vi hade bara små grusvägar att köra på. Vi behövde snabbt fler accesspunkter, mer bandbredd och bättre brandväggar. Tack vare samarbetet med Telenor Inpli kunde vi snabbt bygga ut nätverket, berättar Stefan.

 

Tre vägar till en effektivare organisation

Men hur lyckas en person ensam administrera ett nätverk med 550 switchar och 1 800 accesspunkter? En framgångsfaktor är att merparten av driften är centraliserad och automatiserad. Stefan ger ett exempel:

– Förut tog det mig minst två dagar att uppgradera mjukvaran genom att logga in manuellt på 500 enskilda switchar. I dag skickar jag ut koden centralt med några knapptryckningar och efteråt får jag en överskådlig rapport om hur det har gått, berättar Stefan.

En annan framgångsfaktor har varit att regelbundet byta ut gammal utrustning. Varje år byts drygt 300 access punkterut och målsättningen är att ingen utrustning ska vara mer än fem år gammal. Det är ett bra sätt att alltid ligga i framkant samtidigt som investeringarna kan fördelas jämnt över tid.

En tredje framgångsfaktor är att jobba med kompetenta konsulter, menar Stefan och utvecklar:

– Telenor Inpli har inte bara varit en bärande produktleverantör utan har också bidragit med stöd och ovärderlig know-how. Eftersom vi är slimmade har vi behövt hjälp vid större uppgraderingar. Telenor Inpli har haft väldigt god tillgänglighet och de har antagligen bäst koll på HPE Aruba i Sverige, säger han.

«Telenor Inpli har inte bara varit en bärande produktleverantör utan har också bidragit med stöd och ovärderlig know-how.»

 

Stefan Hage, Systemtekniker på Serviceförvaltningen i Varbergs kommunmen 

 

 

Säkerhet och tillgänglighet

Den slimmade organisationen till trots är det stort fokus på säkerhet och tillgänglighet. I dag kan kommuninvånarna och besökare enkelt och säkert logga in på gästnätverket via SMS, sociala medier eller ett konto.

Tillsammans med Telenor Inpli har Stefan också implementerat 802.1x-autentisering även på switchportar, vilket i korthet innebär att rätt enhet får rätt access i nätverket. Systemet känner av om det är en skrivare, en lärare eller en gästdator som försöker ansluta. Allt styrs och övervakas automatiskt med ClearPass, från HPE Aruba

En sak är säker: Varbergs kommun har kommit en bra bit på sin resa mot Västkustens kreativa mittpunkt. Telenor Inpli ser fram emot att fortsätta på den inslagna vägen, avslutar Torbjörn Nilsson.

Servicedesk

+46 (0)8-410 231 17

Kontakta oss 

+46 (0)8 410 23 100